DE FILMS VAN ALLE EDITIES

1.Deceptions of the Heart van: Rosa de Sanders, Tom van der Zwaag en Lisa Straatman 

Muziek had de bovenhand in deze sfeervolle film over verdriet, eenzaamheid en verlies. In meerdere lagen werd een verhaal verteld over het heden en verleden van een jongen die zijn vriendin verloor. De jury was vooral onder de indruk van de momenten die de jongen met het meisje deelden. Hoe mooi de muziek ook was, waren we toch ook benieuwd naar hoe Deceptions of the Heart zou zijn als die minder wegkeek als een videoclip en meer op een zichzelf staande film zou zijn. 

2. 5 poten van: Hesce Mourits, Hannah Machiels en Aesha Sarker 

5 Poten heeft een origineel vertrekpunt: een jongen zijn wereld wordt door een simpele uitdrukking op zijn kop gezet. Het levert een eigenzinnige raamvertelling van een tragisch hoofdpersonage op. We hebben gelachen om Tammo en we hebben met hem meegeleefd, mede door het sterke gebruik van de deels zelf gecomponeerde muziek. De makers kunnen nog wel werken aan de manier waarop ze tekstueel en beeldend hun verhaal vertellen: een strakker scenario met scherper dialoog en meer continuïteit in het beeld zou het avontuur van Tammo aanstekelijker  maken.

3.Opzoek naar de rauwheid van: Bloem van der Linde en Noa Sussenbach 

Nederland staat er bekend om, maar in deze competitie is het niet zo vanzelfsprekend om een documentaire te zien. Opzoek naar de rauwheid is een kleine update voor iedereen die de documentaire Rauw heeft gezien, over een moeder en zoon met een opmerkelijk dieet. Het sterke gebruik van close-ups zorgde ervoor dat we een dicht op de huid portret voorgeschoteld kregen van deze omstreden hoofdpersonages. We misten echter een visie van de makers. hoe verhouden zij zich tot het onderwerp? 

4.Vloed van: Kika Schipper, Floor Spieksma en Simone Abelen 

We waren gelijk geïntrigeerd door de opening van Vloed. Het einde bij de zee kwam ook binnen. Daarna raakte de jury met vlagen verloren in de wereld van deze film. Jammer,  want voor de rest zit Vloed vol goede ideeën, mooi camerawerk en uitstekend acteerwerk. Als de uitwerking van Vloed’s concept nog wat preciezer was, had deze film nog meer impact op ons gemaakt. 

5.Runner’s High van: Lars Muller 

Een stop motion animatie hadden we bij Shoot Your Shot helemaal niet verwacht. In 2,5 bizarre minuten doken we in de geest van Lars Muller. Runner’s High is origineel, maf en goed gemaakt. Misschien was het scenario alleen iets te ambitieus: een compacter scenario zou misschien voor een beter te volgen film kunnen zorgen. Aan de andere kant: Runner’s High is ons mede door zijn onnavolgbaarheid goed bijgebleven. 

6.Beautiful Girl van: Tamar Aydin 

Bij de opening van Beautiful Girl dachten we dat we naar nog een documentaire gingen kijken. Zo zag het er even uit, maar dat was niet het geval. We keken wel naar een film die overtuigend was in het vertellen van een verhaal via beelden. In dit feelgood scenario over een jongen die indruk probeert te maken op zijn date door het koken van een maaltijd voelden we oprecht suspense. Hoe gaat het met de date? Hoe gaat het met de kreeft? Dat we ons zo konden meeleven met deze korte film is erg knap.

7.Faking Paradise van: Marit Mesman en Julia de Keulenaar 

Er zitten vele talenten in de makers van Faking Paradise. Aan de hand van zelfgeschreven muziek, tekst en film delen ze hun rauwere gevoelens met ons: liefde en verdriet, eenzaamheid en jaloezie zijn verpakt in een film met een rijmend begin en einde, alsof de film zelf ook een liedje is. Aan de muzikale kant zit het helemaal goed met Faking Paradise. Als de makers de volgende keer dus meer aandacht besteden aan de filmische kwaliteiten van hun werk, blinken al hun talenten nog meer uit. 

8.Vriendschaap van: Charlotte Bernson 

Als we een prijs mochten geven aan de best verzonnen titel van deze competitie zou Vriendschaap sowieso ver komen. Maar inhoudelijk zit het ook goed: zonder dialoog vertelt Vriendschaap over verassingen vinden, zelfs in het alledaagse. We waren onder de indruk van het gevoelige spel van het hoofdpersonage en van de sfeervolle shots die zijn belevingswereld tot leven brengt. Conceptueel is Vriendschaap een boeiende en met vlagen zielige film die uiteindelijk toch een fijn gevoel oproept. Als we een kanttekening mogen maken: bij het middendeel dreigde Vriendschaap ons meer te verliezen door repetitieve momenten. Als de maker meer oplet over hoe ze haar verhaal efficiënter kan  vertellen, dan zou haar werk ons in de toekomst nog meer raken. 

9.Thoughts van: Cas van Doornik 

Het thema rauw roept veel associaties op. De jury is verheugd dat iemand ook besloot het thema als vertrekpunt te nemen voor een spannende genrefilm. Horrors worden wel eens vergeten in Nederland, maar doen zeker niet onder voor het serieuzere, dramatische werk. De jury kan zien dat de maker van Thoughts een kenner van het horrorgenre is. Hij speelt met conventies in een spannend verhaal met een twist die werkt, mede door het spel van de hoofdrolspeler die zeker geen gemakkelijke rol  had. We moedigen de maker aan om meer te letten op zijn camerawerk: genrefilms hebben ook veel conventies qua cinematografie en belichting, daarmee kan je nog meer effect hebben op je publiek. 

10.Gespeelde werkelijkheid van Berne Vendel 

Soms zijn er films die duizelingwekkend zijn in hun ambities. Films die fictie en realiteit door elkaar heen husselen in een filmwereld waarin de regels steeds lijken te veranderen.  Deze makers hebben ook een werk gemaakt dat duizelt en conceptueel allerlei kanten opgaat. Dit kunnen we als een jury, hongerig naar originaliteit, enorm waarderen. Wel raden we de makers aan om, als je een ambitieus idee hebt goed na te denken hoe je dat kunt verfilmen. Soms waanden wij ons namelijk verloren in de wereld die wij hier voorgeschoteld kregen. Controleer ook eerst je camerainstellingen voor je filmt, want veel shots waren helaas onscherp. Omarm dus die originaliteit, maar zorg ervoor dat je die helderder kan vertalen naar film.

11.Nog even niet van: Kate Hummel 

De jury is erg geraakt door dit tedere scenario van twee broers die een druk op hun relatie voelen. Zo geraakt dat we niet konden behelpen te denken dat de maker van Nog Even Niet mensen in haar eigen leven heeft geobserveerd om dit geloofwaardige scenario te verfilmen. Dit volwassen verhaal is overtuigend gespeeld, mooi gemonteerd en qua geluid goed gemixt. We kunnen nog een tip geven: het viel ons op dat er erg veel close-ups in Nog Even Niet zitten. Door een meer gevarieerde decoupage zou deze film nog lekkerder kunnen vloeien. 

12.Rauw in jezelf van Rosa Kreulen en Stella Matthes 

Soms heb je als filmmaker een stukje geluk dat de camera insluipt. De regenboog in Rauw in jezelf is zo’n prachtige toevalstreffer die mooi de filosofie van dit filmpje onderstreept: ga erop uit, zoek het avontuur op, wees jezelf en leef een rauw leven. De jury is gecharmeerd door dit associatieve manifest voor een rauw bestaan. 

13.Volg me van Laura Bakker en Sjors Mans 

Volg me heeft een bijzonder geëngageerd verhaal dat gaat over een wereld waarin wij nu leven. Dit eigentijdse onderwerp over de vloggers en hun invloed op een jonge generatie heeft een boodschap, maar wordt nooit te uitleggerig of moralistisch. We kregen juist een menselijke film te zien waarin alle stijlkeuzes kloppen: beeld, geluid en acteerwerk. 

14.Rauw van Marijne Schrama

De maker van Rauw gaan op onderzoek naar de reden dat mensen uit elkaars leven verdwijnen. Een pijnlijk, mysterieus en belangrijk onderwerp. In een poëtische stijl, met associatieve beelden duikt zij in het heden en verleden van haar hoofdpersonage om uit te zoeken waarom een vriendin van haar er niet meer is. Veel van de shot spraken tot onze verbeelding, maar we misten soms wat cohesie of duiding om oprechte gevoelens te krijgen voor het meisje en haar vriendin. 

15.Heavy Metal van Vasco Vlasveld 

Deze film is geschoten in het geheugenvretende RAW-formaat. Ook een manier om het thema te verwerken in de film… Het getuigt van de creativiteit van deze maker die een stille film schoot over een teleurgestelde man die geluk in zijn leven zoekt. Naast een sterke titelsequentie zaten er meerdere bijzondere momenten in Heavy Metal, maar de jury merkte ook op dat de film hier en daar inkakte. Ons advies: een strakker script zou deze film nog grappiger maken! 

EERVOLLE VERMELDING

Deze film onderscheid zich van alle andere. De jury heeft enorm veel bewondering voor de gekozen vorm van de maker. De energie in de verschillende verhaallijnen leidde tot een verassend einde. De maker heeft zijn ambacht duidelijk onder de knie en het is zichtbaar hoeveel werk in dit project gestopt is. Deze vorm van filmmaken is dan ook een van de meest arbeid-intensieve. We hopen op meer werk van deze maker, en daarom gaat de aanmoedingsprijs naar………….. Runner’s High van Lars Muller. 

DERDE PRIJS: 

Het feel-good gehalte van deze film werkt aanstekelijk. De vrolijkheid wordt in de details subtiel vormgegeven. De personages zijn goed uitgewerkt en het verhaal is doordacht afgerond. De maker is er in geslaagd om het maximale in de beperkte tijd uit de film te halen. De soundtrack van deze film wordt effectief ingezet en geeft de film een volwassen karakter. De liefde in de film is invoelbaar en ontroerend. De derde prijs gaat naar ………Beautiful girl van Tamar Aydin.

TWEEDE PRIJS:

De intieme band van de twee hoofdpersonages wordt in sterk acteerwerk en emotionele lagen neergezet. In korte tijd ontwikkelen de personages zich geloofwaardig, waaraan te zien dat de maker vanuit een helder idee te werk is gegaan en dat consequent heeft uitgevoerd. De sterke geluidsmontage en de spaarzame maar effectieve dialogen vielen op. Dit alles heeft geleid tot een overtuigende en rake film. Daarom gaat de tweede prijs naar…….. Nog Even Niet van Kate Hummel. 

EERSTE PRIJS:

Van alle Shoot Your Shot-inzendingen van dit jaar stak deze film er met kop en schouders bovenuit. Hier klopte alles. De krachtige visuele beeldtaal en inhoud sluiten naadloos op elkaar aan. De eigenzinnige stijl van de maker was goed zichtbaar en de film bevat een treffende en hedendaagse thematiek. Het engagement van dit werk overtuigd en zet aan tot nadenken zonder dat het moralistisch wordt. Alle keuzes die in dit project zijn gemaakt zijn goed doordacht. Dat blijkt o.a. uit de sterke casting. Alles bij elkaar opgeteld is de film meer dan geslaagd. De jury geeft unaniem en met veel plezier de eerste prijs van Shoot Your Shot #12 aan ……Volg me van Laura Bakker en Sjors Mans.

Logo Filmschuur Logo Eye Logo Open Studio Logo Europa Cinemas