DE FILMS VAN ALLE EDITIES

INLEIDING

Shoot Your Shot #13 - Juryrapport 17 december 2017

Inleiding 

Jan Doense: 

De jury zag vijftien korte films van een grote onderlinge diversiteit. Van docudrama tot horror, van animatie tot comedy, van experimenteel tot ‘teenage angst’. En allemaal hadden ze natuurlijk een element van spanning in zich.

Wat de jury vooral opviel was de grote mate van zelfverzekerdheid die alle makers zonder uitzondering aan de dag legden. Kadrages worden schijnbaar moeiteloos bepaald, de montages zijn vloeiend, muziek en geluidseffecten worden goed gebruikt. Maar ook vóór de camera is er sprake van zelfverzekerdheid. De meeste acteurs overtuigen met hun naturelle spel. Het belooft veel goeds voor de toekomst van de Nederlandse film als deze jonge makers hun talenten verder gaan ontwikkelen.

Een goede film begint met een goed scenario. Neem daar de tijd voor en ga niet te snel filmen, want als je eenmaal op de set staat met je hele cast en crew is er geen tijd meer om een scène die niet werkt te herschrijven. 

In Nederland is er een gebrek aan goede en originele schrijvers en daarom wil de jury de scenaristen graag de volgende adviezen meegeven. Elke spannende film heeft zijn eigen arena, waarin regels gelden die consequent moeten worden toegepast; in je eentje teruggaan naar een plek gaan waarvan je weet dat er een creepy maniak rondspookt is geen goed idee, zelfs niet in een enge film. Elke scène moet het verhaal dat je wilt vertellen vooruit stuwen; herhalingen die geen nieuwe informatie toevoegen dienen vermeden te worden. En hoe beter je je personages leert kennen, hoe meer je met ze meeleeft als ze in enge situaties belanden. Dat maakt je film spannender.

Maar de allerbelangrijkste tip is: durf origineel te zijn. Er worden in Nederland al genoeg romcoms en kinderfilms gemaakt, maar goede spannende films zijn schaars. En dat terwijl er een groot publiek voor is. Dus grijp die kans.

Jefta Varwijk geeft de volgende tips:

Als cameraman kijk ik met 2 perspectieven: techniek van de camera (iso, focus, kleurbewerking enzovoorts) en de decoupage: hoe breng je je verhaal in beeld door je cameravoering: statief, zoomen, meelopen? Van beide heb ik soms echt hele mooie keuzes gezien, zoals straks ook wordt beschreven in de juryrapporten van de films. 

Een spreekwoordelijke tik op de vingers bewaar ik voor iedereen die de camera op een automatische functie heeft gezet: de techniek kan niet jouw werk doen. Juist jullie unieke keuzes gaan je werk bijzonder maken, dat gaat een apparaat niet lukken. Dus, nooit meer autofocus!

Aan diegenen die zelf ontevreden zijn over hun eigen werk: Gefeliciteerd, dan zit je juist goed. Je smaak loopt voor op je skills. Tijd om de inhaalslag te starten. Volg je gevoel, kijk je favoriete films (alleen) en vraag jezelf af waarom je het zo gaaf vind, en onthoud: Het is een kwestie van tijd.

Stijn Bouma geeft deze tips: 

Bij deze nog wat dingen die ik graag zou meegeven gebaseerd op mijn impressies. Ten eerste is er nog veel te halen bij het gebruik van enkele tools als filmmaker. Het geluid zou ik daarom niet onderschatten omdat het vaak subtieler is dan muziek, en daarmee uiteindelijk sterker binnenkomt. Door een bewuster gebruik van het licht kan daarbij ook nog eens de sfeer en de toon van je film enorm versterkt worden.

Verder zou ik willen zeggen dat het belangrijk is om goed te leren kijken naar het leven om je heen. Observeer geduldig, let goed op en zoek naar datgene wat iets met jou persoonlijk doet en probeer dat over te brengen. Het leven zelf is vaak rijker dan wat je in de films ziet, vandaar dat het belangrijk is om hiervoor open te staan en het als leidraad te gebruiken. Probeer te kijken met je hart, word gevoelig voor het leven en leed van anderen en probeer dat recht aan te doen. 

Ook zou ik jullie op het hart willen drukken om het soms wat simpeler te houden. Om niet neer te kijken op simpelheid. Wees niet onder de indruk van effectbejag en shocks, want dat is vaak de makkelijkere weg. Als filmmakers moeten wij helaas de moeilijke weg in slaan als we echt iets willen bereiken. Kijk veel (met name bijzondere films) en lees vooral ook veel. Dit traint je smaak en intuïtie. Wat wel belangrijk is om het diverse en speelse karakter te behouden! En blijf durven, een beetje koppig zijn mag. Niet per se in ’t leven zelf maar wel in je werk. 

Zet ‘em op!

 

Logo Filmschuur Logo Eye Logo Open Studio Logo Europa Cinemas