Shoot Your Shot #16 ON / OFF

Jury: filmrecensent Hugo Emmerzael, regisseur Victoria Warmerdam en Schuurjongere Niels Kievits

Het klinkt altijd een beetje cliché en toch is het waar: de jury is onder de indruk van de 11 films die dit jaar meededen in de competitie van Shoot Your Shot. We kunnen ons voorstellen dat de coronamaatregelen het werk nog moeilijker hebben gemaakt dan normaal. Daarom willen we alle deelnemers alvast complimenteren met hun harde werk en de mooie, inventieve, creatieve resultaten! Normaal gesproken zouden we met zijn allen van deze films mogen genieten op het grote scherm van de Toneelschuur. We begrijpen nu allemaal natuurlijk waarom dat dit jaar een beetje anders gaat. Desalniettemin hopen we jullie films in de toekomst wel een keer op een groot scherm te mogen zien om er nog meer van te mogen genieten. 

Dit jaar hebben jullie het thema ‘on/off’ meegekregen als vertrekpunt voor jullie creatieve proces. Het is geen moetje om een film te maken die volledig aansluit bij het thema, maar het kan een handige springplank zijn naar het schrijven van een scenario. Het viel de jury op dat best veel groepen toch een beetje gebruik hebben gemaakt van dat thema om interessante reflecties te bieden op het leven van jonge mensen anno nu. Ons social media-gebruik werd ondervraagd en er waren interessante films die op een positieve manier stress, trauma, onrust en ziekte in beeld probeerden te brengen. We zijn onder de indruk van jullie engagement, jullie kritische blik naar de wereld en ook naar jullie open en warme houding naar jezelf en de ander. 

Als we dan toch de jury mogen uithangen; een kritische noot die eigenlijk voor iedereen geldt: film is niet alleen beeld, maar ook geluid. Wat dit jaar allereerst erg opviel, is het aantal Engelstalige films. Engels is niet verboden, maar kan soms, wanneer de taal nog niet helemaal beheerst wordt, afleidend werken. Bovendien zien we in deze competitie dat het nog erg moeilijk is om de geluidslaag optimaal te benutten om het meeste uit de sterke filmideeën te halen. Dit lijkt een technisch puntje, maar biedt de mogelijkheid  om hele nieuwe verhaalelementen aan te snijden en een totaalbeleving van je film te maken. Het maakt ons overigens alleen maar meer benieuwd naar wat jullie in de toekomst nog meer voor moois gaan maken!  


Winnaar eerste prijs Shoot Your Shot #16
Zoals je bent van Je bent me d'r eendje Producties  (Pieter Zomerdijk)

Vanaf het begin heeft Zoals Je Bent een overtuigende uitstraling. Een gevoelig familiedrama, waarbij de kijker aan het denken wordt gezet. Een ontroerende ontknoping over acceptatie van jezelf en anderen zorgt ervoor dat deze knap geschoten en geacteerde film ons nog lang bijblijft. De keuze om een alcoholistische moeder als plotelement te kiezen, en vervolgens een nogal jong iemand te casten, vond de jury wel verrassend. 

Winnaar tweede prijs Shoot Your Shot #16
Thriving van Moonscape Overlook (Adriana Capuano, Ron Berlinski)

Er zit een grappige contradictie in het humoristische Thriving: dit is misschien wel tegelijkertijd de meest volwassen en de meest infantiele film van de Shoot Your Shot-competitie. Het slacker-achtige hoofdpersonage belichaamt die contradicties op een geweldige manier. De inventieve montage (het televisieprogramma in de film en de date die zich volledig via een voice-over openbaart) wist de jury te charmeren. Echter leek de montage tegen het einde van de film ietwat willekeurig te worden. Geluid kan erg worden ondersteund door beeld en hierin schoot Thriving soms te kort.

Winnaar derde prijs Shoot Your Shot #16
The Last Minute van CarvedCuts (Demi Peters)

Omdat het geluid in deze film zo goed is, komt er meer ruimte vrij voor acteerwerk en daarin blinkt The Last Minute uit. Ook in de beeldtaal weet deze film de subjectieve belevingswereld van iemand met ADD over te brengen. Verder blinkt de Production Design uit, die het scenario goed ondersteunt. De juiste spanning vinden in het scenario is nog wel lastig, maar de boodschap van deze film staat als een huis. 

Aanmoedigingprijs Shoot Your Shot #16 
A walk in the woods van Thomas Eremia

De jury is enorm onder de indruk van het visuele vernuft van deze korte, experimentele film. Het associatieve gebruik van tekeningen, foto’s, bewegend beeld en tekst roept een grote creatieve geest en innerlijke belevingswereld op. De timing van al die elementen had nog net iets strakker gekund in de montage om een cohesiever geheel te vormen, maar de individuele elementen zorgen ervoor dat de jury benieuwd is hoe het werk van Thomas zich in de toekomst zal ontwikkelen.


The Briefcase
van Yeet Studios (Just Abrahamse en Maarten Beekman)

Na een zeer episch intro wordt een geloofwaardige film noir-wereld neergezet van misdaad en intrige. De film bevat stilistische shots met een overtuigende montage die wordt ondersteund door het sfeervolle zwart-wit. Op het gebied van audio en sound design loopt de film een beetje achter, maar visueel weet The Briefcase in ieder geval zeker te overtuigen als broeierige misdaadfilm. 

Online/offline
van Sterre van Biezen

Het is niet makkelijk om een jong persoon in de hedendaagse maatschappij te zijn. Online/offline van Sterre van Biezen laat goed zien hoeveel prikkels uit onze telefoons en apparaten komen. Haar film is een inspirerende, sympathieke en authentieke ode aan het offline leven. De montage is poëtisch en associatief, maar had misschien nog iets gerichter kunnen zijn in het onderzoeken van de contrasten tussen online en offline.

Hey gast, luister je wel?
van Roemer Gast, Brechje Zomer en Sam van Velzen

Qua verhaal een simpele opzet, qua uitwerking een geweldig en geestig geheel. Hey gast, luister je wel? had als comedy sketch zo door de VPRO uitgezonden kunnen worden. Er zitten nog een paar rafeltjes in de montage, maar die wordt wel goed ingezet om het verhaal te ondersteunen. Ook had er meer uit het geluid gehaald kunnen worden, maar de jury kon daar met gemak doorheen kijken om de humoristische kern van deze korte film te waarderen.

Bitterzoete Bloemenvelden
van Pigeon city (Kyra van Strien, Martje en Amèl Beemster)

Het gebruik van locaties in deze film is fantastisch: Bitterzoete Bloemenvelden heeft een idyllische sfeer, een perfecte omgeving voor een bloeiende vriendschap. Mooi hoe de makers daar ook een droevige noot tegenover plaatsen. Dit is een gevoelige film over de trauma’s die mensen in het geheim met zich mee kunnen dragen. We hadden graag met nog iets meer diepgang naar die schaduwkant van deze vriendschap willen kijken, maar zijn in ieder geval geroerd door alles wat zich op het scherm afspeelde.

The Deranged Dissapointment
van ‘If anyone asks, it’s a Pulp Fiction reference’ (Nynke Benschop en Eva Fels)

Een mooie sfeerschets die in het teken lijkt te staan van rebellie en ingaat tegen de status quo. De jury kon niet zozeer een volledig plot uit de film distilleren, maar misschien hoeft dat in dit geval niet. De sfeer is grimmig, carnivalesque, theatraal, excentriek en individualistisch. Is een drie-akte-structuur dan nog een vereiste? 

Everyone Has A Story
van Joey Dib

Een heftige en emotionele film over hoe mensen elkaar nodig hebben om uit lastige situaties te komen. Everyone Has A Story doet een sterk beroep op het empathisch vermogen en laat zien hoe belangrijk naastenliefde is, hoewel het effect van de hulp misschien iets wordt overschat. De hoofdrolspeler weet de emotionele ballast die op haar schouders rust goed over te brengen. Het scenario had nog net iets scherper kunnen inzoomen op haar situatie, maar dat neemt niet weg dat deze film een pijnlijk beeld schetst van mensen in nood.

A Short Love Story
van Out of the Blue (Markus Spieksma, Yoel van der Veen, Frida Heijmen)

Muziek en media geven vorm aan herinneringen in deze zomerse, aanstekelijke film over romantiek. Het acteerwerk is overtuigend, waardoor de liefde en het plezier goed naar voren komt. De vertelling is chronologisch, maar vertelt tegelijkertijd een verhaal dat begint bij het einde van een relatie en eindigt bij het begin. De spanning ontbreekt soms, maar dit kan een bewuste keuze zijn geweest in deze luchtige film over liefde.