Inleiding

Algemeen juryrapport

Dit jaar bestaat de jury uit regisseur en scenarioschrijver Kim Kokosy Deforchaux (Ik, moordenaar en Hantu), regisseur Emma Branderhorst (Onderhuids, geselecteerd voor Berlinale 2021) en onze eigen Schuurjongere Sterre Rutten. De jury is onder leiding van filmcriticus- en journalist Hugo Emmerzael.

Het afgelopen jaar is niet altijd even makkelijk geweest voor de filmindustrie. Al helemaal niet voor filmmakers die al zoveel aan hun hoofd hebben om hun creatieve ideeën op de set überhaupt te verwezenlijken. De jury is daarom al erg onder de indruk van deze lichting van Shoot Your Shot, die vol zat met diverse en eigenzinnige films. Terwijl de onderwerpen van de films vaak dicht bij de makers zelf lijken te staan, zijn de stijlvormen waarin die onderwerpen gegoten worden vaak totaal uiteenlopend: er wordt geëxperimenteerd met kleur en met het beeldformaat, met de verhaalstructuur door bijvoorbeeld gebruik te maken van flashbacks, er is stop motion animatie en computeranimaties in het 3D-programma Blender. Het laat maar weer zien hoeveel wegen naar Rome leiden.

In ons juryrapport bespreken we elke individuele film, maar we willen graag hier ook nog een paar aandachtspuntjes geven waar hopelijk iedereen met hun volgende project mee vooruit kan. Het eerste is terugkerend bij Shoot Your Shot, en toegegeven, ook wel één van de lastigere onderdelen van films maken: het geluid. In sommige films is het dialoog of de voice-over niet zo goed te verstaan, terwijl andere films het hele geluidsspoor vullen met bijvoorbeeld alleen maar muziek. Misschien is het een idee dat Shoot Your Shot ook een kleine cursus geluidopname aanbied voor deelnemers, want dat kan de toolset van makers om precies hun verhaal te vertellen al enorm vergroten!

En op verhalend niveau ook nog een kleine observatie. Elk verhaal van deze films heeft een prachtige emotionele kern, waar de jury ook echt door geraakt werd. Een algemene tip is om met een scenario daar soms zo dicht mogelijk bij te blijven. Dat betekent dat je met een compacter scenario soms dichter bij de essentie komt van wat je wilt vertellen, dan bij een tjokvol scenario waarin heel veel verschillende dingen gebeuren. Het is iets waar elke maker mee worstelt overigens, van die clichés als schrijven is schrappen en kill your darlings, maar helaas zijn ze vaak wel waar.

Dit lijken hele kritische noten, maar dat valt eigenlijk mee. Ze zijn vooral bedoeld als aansporing voor jullie allemaal, omdat we graag, in de nabije toekomst, meer van jullie allemaal willen zien!

Voor we beginnen aan de uitreiking van de derde, tweede én eerste prijs dus graag een applaus voor alle makers van Shoot Your Shot #17. Dank je voor jullie fantastische werk.